Moduł 5B

Czas trwania: 84 min

Twój postęp w szkoleniu

0.00%



Jak nie zakopywać talentów plus pułapki kredytów.



4.1 Wstęp Do Zarządzania -Prince polo 7:35


  • 1. Zarządzanie:
  • – nie ja siebie zaopatruję, ja mam się starać, czyli mam być zarządcą powierzonego majątku,
  • – jakie mam mieć cechy i czym mam się zajmować jako solidny zarządca?:
  • – stań w prawdzie na temat swoich finansów (bez ściemy), to Twój punkt wyjścia,
  • – to czym się zajmujesz – dobrze działa, to czym się nie zajmujesz – działa źle,
  • – w systemie szkolnictwa jest zerowa edukacja na temat finansów,
  • – lekcja przedsiębiorczości dla uczniów podstawówki:
  • – na co dzień szkolę dorosłych, którzy chcą mnie słuchać,
  • – jak mam nauczyć dzieci?
  • 2. Historia dwóch Prince-polo:
  • Zadałem dzieciom pytanie o koszt Prince-polo w szkolnym sklepiku? Padła cena ok. 2,50 zł, zaproponowałem im więc sprzedaż 2 szt. Prince-polo po okazyjnej cenie, po 1 zł. Dzieci zorientowały się, że jest to okazja. Pokazałem jak działa rynek handlu towarami, nauczyłem dzieci, że można coś skonsumować lub zainwestować.

Następna lekcja



4.2 Ćwiczenie -Sprawdź Swoje Aktywa 11:41


  • Zestawienie nr 1: Moja wartość netto
  • – po lewej stronie wszystkie obciążenia: bank, kwota kredytu, miesięczna rata, saldo zadłużenia, (w tym leasingi; bez kosztów stałych), po prawej stronie składniki majątku (ruchomości i nieruchomości),
  • – wartość aktywów netto (wysokość zobowiązań minus wartość aktywów),
  • – jeżeli w gotówce mam 500 tys i za 500 tysięcy wybuduję budynek wart 800 tysięcy, to podjąłem dobrą decyzję,
  • – stanięcie w prawdzie jest podstawą do dalszego budowania i naprawiania,
  • Zestawienie nr 2: Moje przepływy finansowe
  • – zestawienie przepływów finansowych (źrodła przychodów minus stałe koszty)
  • – aktywa nie są Twoją własnością, jesteś tylko zarządcą,
  • – bardziej dbamy o cudzą własność, niż o własną,
  • 1. Wartość netto:
  • Saldo wszystkich kredytów składniki majątku =
  • Mniej niż 30 % jest bezpieczne dla majątku
  • 2. Przepływ:
  • Miesięczne przychody minus miesięczne koszty
  • 3. Plany kwartalne
  • – konkretne, mierzalne do osiągnięcia (pomiędzy bujaniem w obłokach a zbytnim troszczeniem się)

Następna lekcja



4.3 Współczynnik x3 8:31


  • Współczynnik litości
  • – współczynnik litości i bezpieczeństwa zastosowany przez teścia w trakcie remontu domu,
  • – miałem za zadanie przygotować kosztorys remontu,
  • – przygotowałem kosztorys na 20 tysięcy + 3 tysiące zapasu,
  • – zacząłem remont, 15 tysięcy poszło na sam początek w ¼ remontu, już wiedziałem, że nie zmieszczę się w założonym kosztorysie,
  • – musiałem teściowi przyznać się, że już brakło pieniędzy, teść nie był zaskoczony, powiedział mi, że przyjął dla mnie współczynnik litości i bezpieczeństwa,
  • – przychody są zawsze mniejsze niż zakładaliśmy, a koszty zawsze większe od naszych założeń,
  • Współczynniki litości i bezpieczeństwa w praktyce:
  • – samochód nie powinien być więcej wart niż maksymalnie 3 pensje miesięczne,
  • – dom/mieszkanie nie powinny być więcej warte niż 3-letni dochód,
  • – suma zadłużenia nie powinna być większa niż 3-letni dochód.

Następna lekcja



4.4 Dziesięcina 8:19


  • Dziesięcina
  • – na początku miałem problem z przekazaniem 10% pensji,
  • – częścią deala, który robiłem z Panem Bogiem było oddawanie dziesięciny w zamian za wzrost dochodów (wówczas i dziesięcina rośnie 🙂 )
  • – przez wiele lat nie byłem gotów na dziesięcinę, wydawało mi się to za dużo,
  • – powiedzenie TAK wpłynęło pozytywnie na dochody, zwiększając stopę zwrotu, podjąłem tę decyzję, kiedy miałem najgorszą decyzję finansową,
  • – zmierz się z myślami, czy ja mam dość dla siebie?, czy wokół są inni, którzy mają mniej niż ja?
  • – celem jest dzielenie, a nie, żeby mieć więcej, dostawanie więcej to jest efekt uboczny,
  • – przed nadmiernymi potrzebami dziecka jest dzielenie się z potrzebującymi,

Następna lekcja



4.5 Jeśli Pomagać Dawaj Wędkę A Nie Rybkę 9:16


  • Mądra pomoc
  • – my sobie myślimy: nie dam rady pomagać innym, zarabiam tyle ile zarabiam, ale mi już nie starcza na pomaganie innym,
  • – w czasie wojny w obozie koncentracyjnym w Oświęcimiu więźniowie ze swoich porcji żywnościowych oddawali całość dla wychudzonego, byłego boksera, który miał stoczyć walkę z zawodowcem mistrzem Niemiec wagi średniej,
  • – czasami jest tak, że im więcej mamy, tym mamy mniejszą skłonność do dzielenia się z innymi,
  • – tego co zgromadziliśmy nie zabierzemy ze sobą na drugą stronę,
  • – cuda chcesz zobaczyć, zostań cudem,
  • – dawanie powinno być decyzją obojga małżonków,
  • – pomoc powinna być skoncentrowana i profesjonalna – nie pomagam, gdy nie umiem pomóc, nie daję ryby, ale wędkę,
  • – przykładem, jak należy pomagać profesjonalnie jest Miłosierny Samarytanin,
  • – zaproponuj drobne prace osobom proszącym o pieniądze, 70% ludzi proszących wycofuje się od razu,

Następna lekcja



4.6 Kredyt Konsumpcyjny 7:26


  • Czy kredyty są dobre?
  • – należy rozróżnić kredyty konsumpcyjne od inwestycyjnych,
  • – kredyty konsumpcyjne: pożyczasz cudze, oddajesz swoje ciężko zarobione;)
  • – wziąłbym ślub, ale nie mam 20 tysięcy na wesele, kto powiedział, że wesele musi być tak drogie?
  • – miałem pomysł kupowania akcji z kredytu konsumpcyjnego, początek był dobry,

Następna lekcja



4.7 Kredyt Inwestycyjny. Pożyczka 7:01


  • Kredyt inwestycyjny
  • – bywają okoliczności, gdzie można rozważyć zaciągnięcie kredytu inwestycyjnego, nie kierując się chciwością,
  • – skorzystałem z kredytu Rodzina na Swoim i jednocześnie kupowałem inne mieszkania, chciałem zrobić dwa kroki na raz,
  • – kredyty to sterydy,
  • – należy być dobrym zarządcą swoich pieniędzy, dopiero potem powinno się myśleć o pożyczaniu z banków,

Następna lekcja



4.8 Pułapki Kredytu 7:43


  • 1. Zmienna stopa procentowa:
  • Rodzina Kowalskich zaciąga kredyt hip. na kwotę 400 tysięcy zł, zarabiają 5 tysięcy zł, oprocentowanie 3%, kredyt na 30 lat, rata wynosi 1.686 zł, jeśli zmieni się oprocentowanie kredytu na 8%, to rata wyniesie 2.935 zł,
  • 2.  Egzekucja z całego majątku a nie tylko z nieruchomości:
  • Wszystkie składniki majątku mogą być przedmiotem egzekucji,
  • 3. Wypowiedzenie umowy kredytowej:
  • W ciągu 30 dni należy wówczas oddać całą kwotę kredytu.

Następna lekcja



4.9 Kupować Czy Wynajmować? 11:30


  • 1. Wynajem vs. Kupno mieszkania
  • – w Polsce ok. 4,2% ludzi wynajmuje nieruchomości,
  • – w kredycie najpierw spłaca się głównie odsetki, dopiero potem kapitał,
  • – kupno kawalerki przez okres 5 lat vs wynajęcie kawalerki przez okres 5 lat,
  • 2. Spirala zadłużenia:
  • – jeśli wpadłem w spiralę zadłużenia, przyjmij odpowiedzialność za sytuację :
  • – zrób tabelę zadłużenia i plan spłat,
  • – przedstaw go wierzycielem,
  • – negocjuj odsetki i saldo,
  • – chowanie głowy w piasek potęguje problemy.

Następna lekcja



4.10 Metoda Kuli śnieżnej 6:18


  • – w sytuacji, kiedy zostajemy dłużnikiem wbrew swojej woli (np. żyrowałeś komuś kredyt), trzeba przyjąć odpowiedzialność, nie możemy udawać, że to mnie nie dotyczy, kontaktuj się z wierzycielem, negocjuj,
  • – patent, by jak najszybciej pozbyć się zadłużenia –  metoda śnieżnej kuli.

Następna lekcja



Pliki do pobrania i ćwiczenia



MP3 – plik do pobrania



Odsłuchaj:


Następna lekcja