Robienie wielu rzeczy na raz – lekcje efektywnego działania

Aktualizacja modułu: Lekcje Efektywnego Działania

Twój postęp w szkoleniu

0.00%



Moduły:



1.1 Definiowanie priorytetów 13:39


Materiał ten skierowany jest do osób, które:

– Robią dużo rzeczy i mają już doświadczenie w organizacji czasu

– Muszą pędzić

– Ciągle się spóźniają

Akademia Właściwy tor pisana jest życiem, więc jest wiele lat po opisywanych teraz wydarzeniach. Wiele lat tworze/prowadzę wiele funkcjonujących projektów, ale jednoczenie istnieje dom, dzieci, nauka, zdrowie itd. Należy łączyć to wszystko i żyć w bilansie, aby każda że sfer była owocna. 

Bezpośrednim impulsem do stworzenia tego materiału była rozmowa że studentem, który na pierwszym roku studiów nie miał na nic czasu. Niestety wszyscy żyjemy w świecie, gdzie wszystkiego jest dużo za dużo. 

Kiedyś dzieliłem obowiązki na 4 grupy według priorytetów. Mimo dużego odsiewu to nie pomagało i nadal było wszystkiego za dużo. Zdecydowałem łączyć działania i robić je jednocześnie. Spowodowało to:

– Super efektywność

– Głowa cały czas pracowała 

– Odpoczynek stał się wyrzutem sumienia 

– Nie potrafiłem się skupić 

– Nie potrafiłem robić jednej rzeczy na raz

– Opiekując się dzieckiem i odpisywałem na maile  

Od tamtego czasu bardzo mocno pilnuję się, aby umiejętnie łączyć rzeczy ze sobą w czasie, żeby nie nachodziły na siebie i nie niszczyły wartości czasu, który jest dany.

Następna lekcja



1.2 Układ destrukcyjny 11:20


Przykład

Franek jest początkującym grafikiem i chce się wbić w rynek pracy. Musi:

1. Pokazać swoją twórczość, czyli napisać ofertę i zrobić stronę www

2. Znaleźć klientów – dzwonić i pisać maile

3. Zrobić kampanię promocyjną

4. Wykonać pierwsze, drugie (…) zlecenie

W pierwszym tygodniu wykonuje zadanie pierwsze i równolegle też zadanie drugie. W środku tygodnia przychodzi do niego klient i Franek przez tydzień wykonuje dla niego zlecenie. Pod koniec pracy zaczyna myśleć o znalezieniu nowych klientów. Decyduje skończyć swoją stronę internetową kosztem czasu, który powinien poświęcić na pracę dla klienta. 

Popatrzmy na pracę Franka z perspektywy cyklu energetycznego, czyli działających bodźców wzbudzających energię do pracy – poprzez podejmowanie czynności rozładowujemy ją. Po osiągnięciu celu rozluźniamy się. 

Organizm człowieka został zaprogramowany, aby cykle energetyczne były w harmonii i pewnym rytmie. Robienie wielu rzeczy na raz powoduje rozchwianie tej harmonii, które nie będzie służyło ciału, umysłowi i życiu duchowemu.

Następna lekcja



1.3 Układ idealny 8:03


Efekty pracy Franka:

– Zadania rozwleczone w czasie poprzez przerywanie cykli innymi cyklami

– Otwarte cykle zabierają energię 

– Pierwsze pieniądze widać pod koniec 3 tygodnia, kolejne – nie wiadomo

Analiza pracy Franka w cyklu idealnym:

W pierwszym tygodniu Franek poświęca czas na stworzenie strony internetowej, która jest dobrze przygotowana. W tym momencie ludzie wchodzący na stronę wiedzą, że ten człowiek zna się na rzeczy. 

W drugim tygodniu szuka kontrachentów, dostaje pracę i zakłada, że zajmie mu ona 3 tygodnie. 

Zabrał się do pracy i okazało się, że zrobił projekt dobrze i szybko. Skupił się na swoim kliencie w 100%. Po pierwszym tygodniu oddał zlecenie klientowi, który był zachwycony i Franek dostał wypłatę. W następnym tygodniu szuka i dostaje klienta. Przyłożył się do zadania i po tygodniu dostał zapłatę. W kolejnym tygodniu nie musiał dzwonić i szukać klienta, ponieważ poprzedni klient polecił go komuś innemu. 

Efekty:

– Zadania nie są rozwleczone

– Przechodzenie z projektu do projektu nie zabiera energii

– Szybsze pieniądze i prawdopodobnie większe 

– Świętowanie sukcesu i spokojna głowa

– Dopieszczony klient

– Nie trzeba robić kampanii – klient sam rekomenduje

Następna lekcja



1.4 Nie bierz wszystkiego na raz 14:07


W życiu człowiek zazwyczaj balansuje między układem idealnym, a destrukcyjnym w przechyleniu na gorszą stronę.

Mam dla Ciebie kilka rozwiązań przepracowanych życiem, które mocno zbiegły się z lekturami na temat zarządzania czasem. 

Rozwiązanie 1: podziel dzień na dwie części – domykanie cykli i „reszta”.

Rozwiązanie 2: działaj w cyklach i nie rozłączaj ich.

Rozwiązanie 3: nie bierz za dużo zobowiązań na przyszłość – nie wchodź w zbyt dużo tematów. Nie zostawiaj na ostatnia chwilę.

Rozwiązanie 4: unikaj rozproszeń.

Rozwiązanie 5: przeznacz jeden dzień tylko na rzeczy mało kluczowe, nieważne, ale istotne i małe. 

Rozwiązanie 6: zatrzymaj się i ciesz się tym, co masz.

Rozwiązanie 7: wykonuj raz łatwe, raz trudne zadania, aby dać głowie/ciału odpocząć.

Rozwiązanie 8: rób mini-przerwy dla zdrowia fizycznego i psychicznego.

Rozwiązanie 9: dzień bez listy zadań, czyli jeden dzień, w którym nie będziesz mieć żadnych zaplanowanych rzeczy. Pozwoli to np. poświęcić czas na, to co przyjdzie lub coś, co się nie udało zrobić wczoraj. Ten dzień daje swobodę w działaniu, ale jest to dzień wypełniony pracą, a nie odpoczynkiem.

Następna lekcja



1.5 Duchowe motywacje 10:50


W jaki sposób rozpisywać sobie zadania do wykonania?

Narzędziem, który mogę Ci zaproponować jest Excel. Przy większych projektach tworzę arkusz z rzeczami do wykonania na jednej linii, a na drugiej daty. Zobrazowanie zadań w taki sposób powoduje, że zauważysz, że pewne dni mogą być bardziej przeciążone niż inne.

W akademii Właściwy Tor skupiamy się na oparciu rozwoju osobistego na wartościach duchowych. Bóg poprzez swoją naukę i ludzi uczy nas żyć. 

Duchowe motywacje są niezwykle istotne z punktu widzenia wiary, ponieważ jeśli robisz wiele rzeczy na raz to wyczulasz się na swoje kierunki. Natomiast nadmierne wyczulenie się na swoje kierunki, zagłusza zdolność obserwacji i słuchania. Przez zmaganie zmniejszasz wrażliwość na Boga.

Daj sobie czas na wewnętrzny odpoczynek, czyli moment, w którym naprawdę będziesz cieszyć się ze swojego życia. Jeśli dasz sobie szanse na wiarę, że Duch Święty jest z tobą to naprawdę dasz sobie radę w życiu z pomocą Boga. Dzięki świadomości życia z Bogiem wzrasta Twoja wiara, jest łatwiej wierzyć, lepiej słyszysz Boga, możesz odpowiedzieć na wewnętrzny głos Boży.

Ogromną pokusą świata jest konsumpcjonizm i pęd, przez które człowiek zamyka się na Boga.

Następna lekcja



1.6 Zachowaj rozsądek 10:49


Czas nie jest z gumy. Nie bierz za dużo rzeczy na raz bo wtedy nawet najlepsze techniki Ci nie pomogą, a życie straci smak.

Polska mistyczka Alicja Lenczewska w swoich duchowych zapiskach „Świadectwo” napisała trafne podsumowanie tego modułu. Są to prywatne objawienia autorki tekstu, natomiast są to bardzo rozsądne porady.

„118: Nie spiesz się. Pośpiech nie przyczynia się do skuteczniejszego działania. Wprost przeciwnie. Może spowodować chaos i gonitwę myśli. Spokojnie i rozważnie zrobisz więcej. A twoje serce nie utraci spokoju. Masz dość czasu na wszystko. Ja czuwam i troszczę się o wszystko. Zawierz mi (…)”

„66: Robić plan dnia w przeddzień lub rano i uzgadniać ze mną. Prosić o akceptację lub zmianę. Później trzymać się tego.”

Pytania:

Jak skupić się na jednym zadaniu zleconym przez klienta skoro w tym czasie przychodzą pytania od innych klientów, którzy nie będą czekać, aż znajdę dla nich czas?

Można rozwiązać to na dwa sposoby:

1 – podzielenie dnia na domykanie cyklu i „reszta”, czyli skupienie się rano na zleceniu od teraźniejszego klienta, a później zajmowanie się zleceniami innych. 

2 – jeśli ktoś pisze do Ciebie zapytanie ofertowe, poświęć minutę na rozmowę telefoniczną z tym klientem, która zwróci jego uwagę i uświadomi go, że Ci na nim zależy, a wysłana oferta w umówionym terminie upewni go w tym przekonaniu. 

Co w przypadku perfekcjonistów, którzy ciągle doskonalą projekt i nie mogą go ukończyć?

Należy przestać być perfekcjonistą i zacząć sic do przodu.

Jestem przekonany, że perfekcjonizm jest wrogiem dobrego działania.

Czy Twoja żona też tak postępuje?

Praca z małymi dziećmi charakteryzuje się tym, że cały czas dzieje się coś niespodziewanego. W momencie, kiedy masz małe dziecko na głowie te reguły nie zadziałają tak dobrze jak w pracy. Natomiast nie zwalnia nas to z zamiany opieką nad dziećmi.

Następna lekcja



MP3



Plik do pobrania:


Następna lekcja